Ik geloof in de kracht van beeld! En dat is niet voor niets. Beeld is een ontzettend sterk middel om in te zetten in je communicatie. De 8 belangrijkste redenen lees je hier.
Je brein is voor het grootste deel ingesteld op het verwerken van beelden. 90% van de informatie die wordt doorgegeven aan onze hersenen is visueel (via je ogen dus). Beeld wordt als 1 geheel verwerkt terwijl tekst eerst in kleine stukjes gehakt moet worden. Dat kost processing tijd.
In 1 seconden kan je brein 75 beelden verwerken. Beelden worden ontzettend veel sneller verwerkt dan tekst. Met een beeld kom je sneller to the point dan met tekst.
Beelden maken abstracte termen en begrippen concreet. De informatiedichtheid is hoger dan bij woorden. Voor elk woord is een afspraak nodig wat de betekenis is, voor beelden is dit niet nodig. Beeldtaal is universeel en neemt drempels en grenzen weg.
Aandacht is schaars: we hebben er tegenwoordig minder van dan een goudvis. Bovendien houden mensen niet van lezen: gemiddeld wordt maar 20% van een tekst gelezen en scannen we door een pagina heen. Beeld levert bijvoorbeeld meer betrokkenheid op, tot wel 94% op social media.
Beeld is minder precies in wat het uitbeeldt dan tekst. Ook heb je in beeld niet alle details nodig: je brein vult deze zelf aan. Daarmee is beeld subtieler en minder indringend en wekt het minder discussie over de details op. Men is het daardoor eerder eens over de grote lijnen.
We onthouden 80% van wat we zien, 20 van wat we lezen en 10% van wat we horen. Visuele content wordt beter opgeslagen in ons brein. Een beeld in combinatie met woord wordt nog beter onthouden dan puur tekst omdat je hiermee meerdere delen van je hersenen gebruikt.
Beelden roepen eerder emoties op dan tekst en maken je publiek daarmee betrokken. Het gebruik van personen in je beeld maakt nog meer betrokken. Laat je een karakter in je beeld bijvoorbeeld naar de belangrijkste boodschap kijken, dan doet de kijker dat
Door zelf te visualiseren spreek je een deel van je hersenen aan dat je vaak wat minder gebruikt. Hierdoor kun je loskomen van de standaard voor de hand liggende oplossingen. Visuele werkvormen helpen een groep efficiënter én leuker samenwerken.