Ga naar de inhoud

De kracht van een klantreis

Klantgericht werken is essentieel voor elk bedrijf. Ik zocht wat cijfers uit en deel graag deze belangrijkste voordelen met je. Wat is het effect van sturen op klantgericht werken?

1. Tevreden klanten

Niet heel verrassend, maar klanten worden blijer als je klantgerichter werkt. Een klantgerichte strategie leidt zelfs al tot 60% meer klanttevredenheid! Bovendien vertrouwen klanten je en vergeven ze je sneller als je een foutje maakt.

Bronnen: 83% doet een positieve aanbeveling, 75% vergeeft je je fouten, 90% vertrouwt je

2. Meer omzet

Tevreden klanten komen vaker terug, geven meer uit en trekken nieuwe klanten aan. Dit verhoogt je omzet. Bedrijven met een goede klantwaardering zijn zelfs tot 60% meer winstgevend.

Bronnen: 86% wordt trouwe klant door goede service, 93% doet een herhaalaankoop na hele goede service

3. Minder kosten

Juist door vanuit de klant te denken, kun je onlogische of niet waardevolle stappen uit je proces identificeren en weghalen of verbeteren. Zo kan digitaliseren al tussen de 20 en 50% van de kosten verminderen. Het proces loopt soepeler, er is minder uitval en gedoe zoals klachten én je geeft minder uit aan het werven van nieuwe klanten.

Bronnen: 10% minder klachten, 27% minder acquisitiekosten

4. Blije medewerkers

Is het niet een heerlijk gevoel om iemand blij te maken? Als medewerkers zien dat hun werk gewaardeerd wordt door klanten, zijn ze zelf ook meer betrokken, tevreden en gemotiveerd. En blijven ze graag bij je werken.

Bronnen: 73% vindt het werk meer betekenisvol, medewerkers zijn 1,5 keer meer betrokken , en een positieve werkcultuur leidt tot 50% lagere kans op personeelsverloop

De cijfers spreken voor zich! Klantgericht werken zorgt voor tevreden klanten, meer omzet, minder kosten en meer betrokken medewerkers. Zet je klant centraal en zie je bedrijf groeien!

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *